KUNDUPPDRAG
”Begränsa inte dina utmaningar, utmana dina begränsningar.”Ett axplock av tidigare uppdrag
Med tanke på vår breda bakgrund både operativt och konsultativt, vare sig det skett med Cordevos eller annat visitkort, har vi nöjet och möjligheten att stolta presentera ett stort antal tidigare uppdrag. Vi har valt att anonymisera en del av dem, men på begäran kan vi sätta er i kontakt med uppdragsgivaren förutsatt att denne samtycker.
Klicka på respektive uppdrag för att läsa mer!
Strategisk IT-målarkitektur för hållbar kollektivtrafik
Järnvägsoperatören står inför strikta krav att konsekvent följa etablerade kvalitets- och säkerhetsnormer, samtidigt som de måste leverera en hög grad av tillgänglighet och tillförlitlighet.
Produktfloran gjorde företaget komplext och mindre lönsamt
En av skogs- och trädgårdskoncernens produktfamiljer hade genom åren blivit alldeles för innehållsrik vilket ledde till hög komplexitet.
IT-avknoppning vid avyttring
Det stora energibolaget ägde verksamhet utomlands men beslutade att avyttra dessa bolag. Problemet var att deras IT-system var djupt integrerade med moderbolagets.
Nöjeskoncernen behövde finna sin själ och lägga en grund för en lönsam affär.
En koncern bestående av hotell, restaurang och hotell hade skapats med väldigt olika förutsättningar. Vissa var nybyggda och helt okända som verksamheter, andra hade drivits på samma plats i över 100 år och var välkända varumärken.
Omställning till en ny affärslogik – Service-dominant Logic
I en situation med ökad konkurrens och snabb teknikutveckling är det intressant för snabbväxande och lönsamma produktföretag att knyta kunden närmare sig genom att samarbeta även när produkten är levererad och används.
Utmaningar i framkant med digitala tjänster
I kölvattnet på den digitala utvecklingen av IoT, AI och andra tekniska förutsättningar uppstår nya utmaningar som är svåra att tackla i den hektiska situationen med snabba agila projekt och en affärssituation som är ny och obekant.
Digital transformation Verktyg och riktlinjer
Region Blekinge måste hitta nya, effektivare arbetssätt för att klara finansieringen av välfärdstjänsterna i framtiden.
Digital transformation prediktiv och preventiv underhåll
Järnvägsoperatören står inför strikta krav att konsekvent följa etablerade kvalitets- och säkerhetsnormer, samtidigt som de måste leverera en hög grad av tillgänglighet och tillförlitlighet.
Data och AI-driven transformation
Akademiska Hus och Örebro universitet behövde hjälp att skapa Sveriges mest digitaliserade och hållbara universitet.
Läkemedelsbolaget som ökade vinsten genom målstyrt ledarskap
På det stora läkemedelsbolaget kunde man med hög precision redan i augusti säga hur mycket varje säljare skulle prestera fram till årets slut.
Hissföretaget sänkte sina inköpskostnader
Inköpskostnaderna var för höga så ägarna gav företagsledningen i uppdrag att implementera en modern inköpsorganisation med optimal fördelning och en kategorifokusering i linje med marknaden för denna inköpskategori.
Verkstadskoncernen lyfte produktiveten med hjälp av Knowledge Management
I kunskapssamhället är den viktigaste konkurrensfaktorn företagets KNOW HOW och intellektuella förmåga. Detta är basen för vidare utveckling…
Verkstadsbolaget ökade lönsamheten och räddades från nedläggning
Ett stort verkstadsbolag som är underleverantör till bilindustrin hade kraftigt tappat i lönsamhet och visade mindre än en procent i vinst.
Fordonstillverkaren insåg hur man kunde öka sin Innovationsförmåga
Lena var HR på det stora bolaget och hon hade sedan länge märkt att de tekniska experterna på de fyra stora utvecklingsavdelningarna hade liksom tappat gnistan.
Fastighetsbolaget sänkte vakansgraden genom målstyrd försäljning
I slutet på 80-talet hade fastighetsbranschen en kraftig uppgång i ett högkonjunkturläge. På kort tid gick dock luften ur branschen och många bolag fick uppenbara problem.
Transportbolaget som ökade kundnöjdheten
Det stora transportbolaget hade upplevt flera år av stigande klagomål, och ett tydligt symptom på dålig kundnöjdhet var en vikande mängd transporter.
Vårdbolaget fick till slut strategi och organisation att lira ihop
Den nya företagsstrategin var framtagen och beslutad av styrelsen. Det hade tagit mer tid och resurser än väntat, men nu var den äntligen på plats.
Medtechbolaget skapade framtidsscenarier som grund för innovationsarbetet
”Vi måste bli mer innovativa och erbjuda marknaden nya lösningar”, sa strategichefen till utvecklingschefen på det stora medicintekniska företaget.
Referensuppdrag ”Retorik och presentationsteknik”
IT-bolaget var stolta över sina IT-lösningar – men kunde inte presentera dem på ett intressant sätt.