Vårt team
John-Erik Larsson
John-Erik Larsson
Tel: +46 (0)70-986 07 82
Email: john-Erik.larsson@cordevo.se
John-Erik Larsson
Innovation, nyfikenhet och forskning är John-Eriks stora passion och drivkraft till att lära sig hur saker och ting fungerar på bredden och djupet, oavsett om det gäller sociala, psykologiska eller fysikaliska system. Dessa lärdomar brukar John-Erik använda till att hitta nya värden och lösningar.
John-Erik har bred erfarenhet i industrin genom att ha arbetat i olika positioner såsom implementation av kvalitetssystem i tillverkningsmiljö, tjänstelogistik, processutveckling samt strategisk produktledning i internationell miljö. John-Erik har också erfarenhet av storskalig innovation och att identifiera och implementera nya affärsmodeller i data-drivna tjänster och hur man angriper detta från olika dimensioner, d.v.s. affär, försäljning, leverans, produktutveckling av tjänster samt teknik. Med denna erfarenhet känner han till olika minfält och hur man undviker dem då man går från en produkt-driven till en tjänstedriven affär, samt då man implementerar en data-driven affär.
Som konsult fokuserar John-Erik på affärsutveckling och innovation med specialitet på tjänsteaffär och datadrivna tjänster. John-Erik har förmåga att snabbt lära sig nya ting, se mönster och hitta nya möjligheter till affärer och lönsamhet.
”En hög av stenar upphör att vara en hög av stenar när någon tänker på dem med en katedral i åtanke”
– Antoine de Saint-Exupéry
Exempel på kunduppdrag inom affärsutveckling:
Strategisk IT-målarkitektur för hållbar kollektivtrafik
Järnvägsoperatören står inför strikta krav att konsekvent följa etablerade kvalitets- och säkerhetsnormer, samtidigt som de måste leverera en hög grad av tillgänglighet och tillförlitlighet.
Nöjeskoncernen behövde finna sin själ och lägga en grund för en lönsam affär.
En koncern bestående av hotell, restaurang och hotell hade skapats med väldigt olika förutsättningar. Vissa var nybyggda och helt okända som verksamheter, andra hade drivits på samma plats i över 100 år och var välkända varumärken.
Omställning till en ny affärslogik – Service-dominant Logic
I en situation med ökad konkurrens och snabb teknikutveckling är det intressant för snabbväxande och lönsamma produktföretag att knyta kunden närmare sig genom att samarbeta även när produkten är levererad och används.